Zuid Afrika, Johannesburg en Kaapstad november 2005

Reis verslag onderaan

Reis verslag

Reisverslag Zuid Afrika november 2005

Maandag 21 november vertrek 10.15 vanaf Schiphol Aankomst in Johannesburg om 21:40 uur, hotel gezocht toen we aankwamen op het vliegveld. We kwamen er dus al vrij snel achter dat je niet moet melden dat je een Protea Prokard hebt...Uiteindelijk werd het wel een Protea Hotel, Parktonian in Johannesburg. Lekker roomservice gebeld en op de kamer relaxen en daarna slapen.

Dinsdag 22 november Lekker uitgeslapen, op zoek naar een auto... uiteindelijk na heel erg veel bedrijven bellen (alle auto's waren al verhuurd) werd er om 1300 uur een auto gebracht... Toyota Corolla.... budget rent a car had geen auto's, maar dat zou wel eens kunnen zijn omdat we hadden gemeld dat we een Prokard hadden. Om 1300 uur zijn we meteen gaan rijden richting Krugerpark, blij dat we uit Johannesburg weg waren, wat een nare sfeer heerst daar! Het begon al aardig donker te worden, dus zijn we bij Protea hotel de Kruger Gate gaan slapen, waar de stroom uitgevallen was.. probleem zou snel verholpen zijn, maar duurde toch we een uur of 5.

Woensdag 23 november zijn we naar het Sabi Sabi park gereden, om daar vervolgens de mededeling te krijgen dat we een reservering nodig hadden. Dus maar even bellen met het hotel... er was nog een kamer vrij, die kostte: 4400 rand (500 euro) per persoon per nacht, beetje overdreven dus.. ff snel tanken in de stad en dan dan maar naar de Kruger gate terug en daar het park in! Onderweg naar het tankstation mocht Dov even van meneer de agent een filmpje bekijken... 900 rand boete en een mededeling dat je in het kruger park ook kan tanken... Na een leuke rit van 3 uur door het park kwamen we uiteindelijk ergens bij een winkeltje uit om een uur of 5, waarna de auto niet meer wilde starten. Daar sta je dan in the middle of nowere tussen de baboons! De winkel ging sluiten en het was er aardig verlaten. Gelukkig was daar een telefooncel (en hadden wij een telefoonkaart), waar we konden bellen, want bereik hadden we niet.
Na een tijdje wachten kwam Nox ons halen met een "auto brancard". Daarna moesten we 60 km terug naar Skukuza, onderweg zagen we 8 leeuwinnen die heel erg stoer voor ons liepen en later en hyena. Helaas lagen de cameras in de auto die op de brancard stond... Daarna reden we naar een vreselijk leuk huisje wat we hebben gehuurd. Nox nam de auto mee en die zou hij de volgende dag gaan repareren.

Donderdag 24 november Om maar niet te veel kostbare tijd de verliezen van de 1,5 dag die we in het park hadden, hebben we meteen een morning safari gepland om 4 uur. dus 3 uur opstaan en dan 3 uur lang door het park touren in de kou in een open bus. We hebben erg veel gezien, zebra's, olifanten, 2 luipaarden, mega slak, hyena, krokodil, giraffe etc. Om 7 uur kwamen we weer terug en zijn we meteen naar de garage gegaan, waar Nox aan de auto begon. Ik ben in de auto in slaap gevallen en Dov ook af en toe. Na een uur of 4 was de auto dan klaar... Veel tijd om door het park te rijden was er dus niet meer. Dus het park uit en op weg naar Johannesburg. s' avonds om 1830 uur ging ons vliegtuig naar Kaapstad. Om 20.40 uur kwamen we aan in Kaapstad. Hotel gezocht toen we aankwamen op het vliegveld. We zouden terug gebeld worden door een Protea hotel, maar dat gebeurde niet, gelukkig was er een vriendelijke dame bij de tourist information, die het wel voor elkaar kreeg... en die heeft een hotel geboekt: het Graema hotel, waar we 4 trappen opmoesten met de koffers.

Vrijdag 25 november ontbeten, koffer weer ingepakt op weg naar het President hotel in Cape town, vreselijk mooi en met ocean vieuw. De kamer was nog niet klaar, dus zijn we even bij het zwembad gaan zitten in de zon om 12 uur... (beetje verbrand dus), was toch wel erg relaxed daar!

Zaterdag 26 november hebben we een auto gehuurd om naar Hermanus te rijden, nu geen oud brik, maar een vette bak: BMW!
We zijn via Cape point, Kaap de goede hoop, de muizenberg, Simonstown en de pinguins gereden naar Sommerset West, waar we toch nog even gingen kijken of we het graf van Verney konden vinden. het begon al te schemeren en echt een goede buurt was het niet, er kwamen 2 mannen mijn richting oplopen, dus zijn we zijn maar snel weg gereden om het Misty hotel in Hermanus te zoeken. We hadden een kamer gereserveerd met Jacuzzi! Lekker hoor, echt een super kamer, met gang, badkamer en patio. we zijn alletwee in bad in slaap gevallen. Uiteindelijk hebben we onszelf er uit gehezen en zijn we in bed gekropen.

Zondag 27 november zijn we op zoek gegaan naar een whales en/of haaientour, maar die waren allemaal al onderweg en afgelopen, dus hebben we de "cage dive" voor de volgende morgen geboekt bij the “shark lady” en we zijn gaan winkelen. In de middag zaten we even lekker een happie te eten met uitzicht op de oceaan en ja hoor: whales!!! Daarna zijn we terug gegaan naar het hotel, we hadden een andere kamer met ocean vieuw, echt een vreselijk foute kamer, zo fout dat hij leuk was! echt engels en ouderwets.

Maandag 28 november zijn we om 6 uur opstaan, koffers weer inpakken en op weg naar Gansbaai, waar we naar de Great White gingen op een bootje met Sharklady. We kregen daar een klein ontbijtje en uitleg en zijn op de boot gestapt. Toen we op de plaats van bestemming aankwamen moesten we ons duikpak aantrekken en wachten tot de haaien op "de bait" afkwamen.... en ja hoor daar was er een! Snel de kooi in. Super, wat een beest. 1 keer kwam hij recht op de kooi af en bonkte hij er tegen aan. Dan weer uit de kooi om anderen ook de gelegenheid te geven ze te zien en vanaf de boot foto's maken en filmen. Super! Opeens werd het wel erg koud.... en de zee werd erg ruw, dus zijn we terug gevaren, het was flink wild water en het ging net goed zeg maar... (burp)
Om 1 uur kwamen we weer aan in het hotel, we konden daar nog even douchen in een wc en daarna gingen we op pad naar Sommerset west, waar we hadden afgesproken met oom ... om naar het graf van Verney te gaan. Na even zoeken hebben we het gevonden en hebben we rozenblaadjes gestrooid en bloemetjes en wierook neergezet. Daarna ook nog even het graf van Verney zijn ouders opgezocht. Daarna zijn we naar de "Spooky bult" gegaan, echt ongelooflijk! Je staat boven aan een heuvel, rijdt naar beneden, zet je motor af, de auto in zijn vrij en je rijdt gewoon omhoog! echt niet te geloven!!
Daarna zijn we door de "wine jards" terug gereden richting Kaapstad, terug naar het President hotel.

Dinsdag 29 november werden we laat wakker, we konden nog net ontbijten. We hebben een taxi genomen naar het Waterfront, waar we op de ferry naar Robbeneiland zijn gegaan. Toen we daar aankwamen kregen we een tour in een bus van "Eddy Murphy" erg grappig. hij vertelde een verhaal van een engelsman die vanuit Capetown vluchte naar Robbeneiland met de boot... en een verhaal van een man die van het Robbeneiland wilde ontsnappen, zwemmend naar een strand 7 km verderop en die daar weer op werd gepakt en mee terug genomen. De man besloot het nog een keer te proberen, maar weer mislukte het. Toen hebben ze maar besloten om hem op een ander eiland gevangen te nemen... Australie. Daarna werden we door een "ex-political prisoner" in de gevangenis rondgeleid, waar we de cel hebben gezien waar Mandela opgesloten heeft gezeten. Op de terug reis kwam er iets vast te zitten in de motor, dus die reis duurde wat langer. Toen we aankwamen zijn we nog even gaan winkelen bij Victoria & Alfred Waterfront, het winkelcentrum bij de haven

Woensdag 1 december zijn we gaan zonnen bij het zwembad, en daarna wandelen naar de stad, beetje winkels gekeken. In de stad hebben we Sheela opgezocht, de housekeeper van Esther. Even staat babbelen en daarna weer terug naar het hotel. Lekker relaxen.

Donderdag 2 december hebben we even lekker bij het zwembad gelegen, totdat we het zat waren. Dov was verbrand en kon niet meer zonnen, die was zijn boekje aan het lezen in de schaduw. Daarna zijn we met een taxi naar de tafelberg gegaan, om er daar achter te komen, dat het wel heel erg mistig was en dat het dus niet echt veel zin had om de berg op te gaan. De taxi chauffeur zei dat we naar Campsbay moesten, leuk stadje met restaurantjes, dus dat hebben we gedaaan. Lekker sushi gegeten en een modeshow gezien. Helaas was het te bewolkt en zagen we de zonsondergang niet, maar het was toch erg mooi. We zijn weer terug gegaan naar het hotel, waar we de koffers hebben gehaald en een taxi hebben genomen naar het vliegveld, ons vliegtuig vertrok om 0045 althans dat was de bedoeling, maar er waren wat problemen met het vullen van de tank.... er werd verteld dat we moesten wachten tot er iemand was en dat ze een deel zouden vullen en dat we een tussenstop moesten maken om te tanken.... even later werd er verteld dat dat toch niet nodig was en dat we in 1 keer terug konden vliegen.... dus na ruim 2 uur vertraging begonnen we aan een 12 uur durende vlucht..... Om vervolgens weer in Nederland in de kou aan te komen.

Kortom: Veel gezien, veel gedaan en lekker ontspannen.

Met frisse moed zijn we nu aan het bedenken waar de volgende trip heen zal gaan!